الرئيسيةمكتبة الصوربحـثالتسجيلالتسجيل دخول



احنا يا جماعه شغالين حاليا على صفحتنا على الفيس بوك ياريت تتابعوا أنشطتنا عليها من حملات نظافة
 وحملات توعية ومحاضرات و اعمال تطوعية تانية كتير

وسوف يتم عمل موقع خاص بفريق عيشها صح قريبا ان شاء الله

البيج الرسمية للفريق :
https://www.facebook.com/3sa7.official


البيج الرسمية لاحدث كورسات الفريق :

http://www.facebook.com/3sa7.Courses


فريق عيشـــها صـــح

Find Us oN

&&



اضغط هنا أخى الكريم وساهم معنا فى نشر منتديات عيشها صح على الفيس بوك
  
Free counter and web stats

شاطر | 
 

 هل ندمت على صراحتك يوما ؟؟؟؟

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
saso&yoka
مشرفــــة القسم الثقافى
مشرفــــة القسم الثقافى
avatar

. :

انثى
رقم العضوية : 208
الإنتساب : 07/07/2009
المشاركات : 1433
التقييم : 8

مُساهمةموضوع: هل ندمت على صراحتك يوما ؟؟؟؟   الجمعة 12 فبراير - 9:03




هل نــــدمت على صــراحتك يــــوماً ؟؟
جميعــــنا نرفــع شــعار الصراحــة في كــل تــعاملاتــنا وعلاقــاتنا..
في أي مكــان لابد من الصــراحه وتكــون الصــراحة على نــور ..
عندمـــا تـبدأ حيــاة زوجيــة أيضاً تركـز على أن تكـون

الصــراحة هي أســاس لحــياتك القــادمه..

حتى بين أصدقــائك تركـز على أن تـكون الـصراحــه هي أسـاس صداقتــك ..

ولكـــن ...

هل تسائـل أحـــدكم ..


مــــا مفــهـــوم الصراحــة لديــــه ... وبمّ تـــــرتبط ؟
إلى أي مـدى تــكـــون الصــراحة مجــــدية ؟
وهل الإفــراط فيــها له أثـر سلبــي ؟
هل لك أن تـقص عــلينا تجـربـــة مــررت بهـا وكان لـها أثـرهـــا في أن بـغضت
معــنى الصــراحـــة لديـــك !!
قد تكــون أحيانــا الصــراحه إيجابــيـــه أو سلبيــه ؟
كيـــف تخــتـــار الوقــت المناســب لهـا ؟


لانه احيانا تكون مخالفــه للمبادئ و أحيــانا تعتــبر قــلة أدب عند بعـض النــاس وأحيانــا تكــون خــطــوه نحــو الامــام ...

SASO














الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://3eshhasa7.ibda3.org
™!KeMoOo!™
لا إله إلا الله

لا إله إلا الله
avatar

. :

ذكر
رقم العضوية : 1
الإنتساب : 02/02/2009
المشاركات : 4763
التقييم : 17

مُساهمةموضوع: رد: هل ندمت على صراحتك يوما ؟؟؟؟   الجمعة 12 فبراير - 19:41

عمرى ما ندمت انى كنت صريح فى يوم من الايام

رغم انها فى اغلب الوقت بتسبب لى متاعب كتير اوووى اوووى

الا انى مصر على رأيى برضه وهو

ان الصراحة اساس لاى علاقة سليمة وسوية

علاقة اخوة

صداقة

اب بابنه

ام ببنتها

حتى الزمالة

لازم يكون فيه صراحة بين الناس كلها

والاهم انها متوصلش لحد التجريح والاهانة

ويكونوا تحت غطاء الصراحة









برنامج يستبدل الموسيقى عند فتح وغلق الجهاز بصوت الشيخ مشارى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://3eshhasa7.ibda3.org
Dody
.
.
avatar

. :

انثى
رقم العضوية : 211
الإنتساب : 15/07/2009
المشاركات : 1157
التقييم : 4

مُساهمةموضوع: رد: هل ندمت على صراحتك يوما ؟؟؟؟   الجمعة 12 فبراير - 22:30

معاك حق يا كريم
الصراحه مهمة جدا والاهم كمان اننا نختار الكلمات المناسبه
اللى نعبر بيها عن صراحتنا علشان مش نختار كلمات ممكن تجرح اللى قدامنا
ولازم كل علاقه تكون مبنيه على الصراحه والصدق
صحيح احيانا بتبقى متعبه واحيانا فى اشخاص لما تقولهم الصراحه
يعتبروا دا تعالى او انه انسان وحش عشان كده هى متعبه ساعات
بس اللى كويس بجد من جواه عمره ما هيندم فى يوم ان صريح مع اللى حواليه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.3eshhasa7.ibda3.org
الماجيك
مشرف القسم العام
مشرف القسم العام
avatar

. :

ذكر
رقم العضوية : 4
الإنتساب : 05/02/2009
المشاركات : 1508
التقييم : 2

مُساهمةموضوع: رد: هل ندمت على صراحتك يوما ؟؟؟؟   الجمعة 12 فبراير - 22:50

طبعاااااا انا بحب الصـــراحـــــــه قوووى
وعلى فكـــرهانا ماسميش
المـــــــــــــــــــــــاجيـــــــــــك..."







]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://3eshhasa7.ibda3.org/
NONE
.
.
avatar

. :

انثى
رقم العضوية : 462
الإنتساب : 02/02/2010
المشاركات : 458
التقييم : 4

مُساهمةموضوع: رد: هل ندمت على صراحتك يوما ؟؟؟؟   الجمعة 12 فبراير - 23:43

كتير الصراحة بتريح بترتاح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Bethoven EGY
مشرف القسم الرياضى
مشرف القسم الرياضى
avatar

. :

ذكر
رقم العضوية : 2
الإنتساب : 03/02/2009
المشاركات : 3962
التقييم : 23

مُساهمةموضوع: رد: هل ندمت على صراحتك يوما ؟؟؟؟   الأحد 14 فبراير - 9:35

يااااااااااااااااااااه
طول عمرى بيحصلى مشاكل بسبب الموضوع ده
بس الحمد لله فى كل مرة
ربنا بيوفقنى للى انا عايزه
وبطلع انا الكسبان

وعلى رأى كريم
اقتباس :
الصراحة اساس لاى علاقة سليمة وسوية

ودا رأى سليم ميه فى الميه
لان على رأى المثل الكذب مالوش رجلين
فاكون صريح وتحصلى مشكله
ولا اكون كذاب وتحصلى نفس المشكله

اطلع صريح طبعآ احسن ماطلع كذاب


موضوع ممتاز يا ساسو
بس عايزين نعرف رأيك انت كمان






الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://3eshhasa7.ibda3.org
saso&yoka
مشرفــــة القسم الثقافى
مشرفــــة القسم الثقافى
avatar

. :

انثى
رقم العضوية : 208
الإنتساب : 07/07/2009
المشاركات : 1433
التقييم : 8

مُساهمةموضوع: رد: هل ندمت على صراحتك يوما ؟؟؟؟   الأحد 14 فبراير - 11:31


اقتباس :
وبطلع انا الكسبان

عشان الصراحة هى الصح و الناس بتحب الانسان الصريح
و تحب تتعامل معاه

الصــراحة هي أســاس لحــياتك القــادمه
و هى اساس لنجاح اى علاقة

الانسان الصريح فى نظرى بيكون انسان محترم
و بيحترم كمان الشخص اللى بيتعامل معاه
و الصراحة نوعين
1 . الصدق فى تعاملاتك مع الناس مع اصحابك
مع خطيبتك او خطيبك مع اهلك ........
2 . صراحتك فى انك تبين عيوب اللى قدامك
و دى بقى ليها شروط
اولا انك تبين له اخطاءه بطريقة لطيفة متحاولش تجرحه او تحرجه
ثانيا اختار الوقت المناسب اللى تصارحه فيه ميكنش قدام الناس
عشان متحرجوش و تبقى انت ساعتها قليل الذوق
و دى هتكون وقاحة مش صراحة

الصراحة اهم حاجة عندى و احب اللى يتعامل معايا يكون
صــــــــــــــــــــــــــــــــــريح جداااااااا
و الانسان الصريح هو اللى كسبان فى الاخر

منورين الموضوع بارائكم

SASO














الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://3eshhasa7.ibda3.org
 
هل ندمت على صراحتك يوما ؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: القســـــــــــــم العـــــــــــــــــــام :: حوار فوق صفيح ساخن-
انتقل الى: